-Prošle godine smo ovde bili sa predstavom Kad je Sombor bio Holivud, Kokana Mladenovića i na našu radost opet smo u Užicu. Ne možemo da kažemo da očekujemo nagrade ali se to prosto nameće jer je Tartif od svoje februarske premijere osvojio već 20 nagrada. Najvažnije je svakako, kako će publika da primi predstavu. Inače, ja jesam taze direktor ali nisam taze u ovom pozorištu. Moj stav je da tu dosta stvari dobro funkcioniše i nema razloga menjati ih. Cilj mi je da nastavimo u istom pravcu u kome idemo decenijama, kaže Bojana Kovačević, direktorka NP Sombor.
Za JPF Bilten reditelj Igor Vuk Torbica govori o inscenaciji "Tartifa" u kojoj je Dorina jedan od glavnih likova i zašto nije išao do kraja i napravio predstavu koja bi se zvala „Dorina“?
-Bez obzira na to što se mogu složiti sa tim da je ona jedan od centara cele predstave, ipak je Tartif mesto koje je, nažalost silom prilika, nametnuto kao tema i na kome se seku svi interesi i volje te grupe koju gledamo. Vreme je da lociramo probem, a heroji će nam se pokazati. Zato ostaje Tartif da svetli u mraku, a mi moramo da kažemo: “Ljudi, imamo veliki problem, a ne heroja“.
-Ima ih mnogo. Primetićete da baš ne prolaze dobro. Prolaze kao „bosi po trnju“. Ali baš zbog toga bi trebalo da ih čuvamo. Marija Lukić je junak našeg doba, čovek koji je završio u zatvoru kao „uzbunjivač“ je junak našeg doba! Dakle, postoje ljudi koji su dovoljno hrabri da ustanu i da dignu svoj glas protiv očigledno pogrešnog. A mi ćemo biti onoliko junaci, ili onoliko suprotno od toga, koliko budemo umeli da negujemo baš takve ljude, kaže glumica Hana Selimović za JPF Bilten.
U okviru pratećeg programa 24. JPF, na Maloj sceni NP Užice predstavljen je serijal autorke Olivere Milošević „Teatrologike“, koji se emituje na RTS-u. - Ima logike da nova sezona serijala „Teatrologike“ bude predstavljena baš na JPF, jer svi moji sagovornici imaju veze sa ovim festivalom. Neki su učestvovali, mnogi dobili nagrade, priznanja i ostavili snažan trag na Festival i publiku - kaže autorka serijala.
Kroz čitavu našu noviju istoriju vrtimo se poput glupog psa, koji juri sopstveni rep, kaže reditelj Kokan Mladenović
Ko je junak vašeg doba?
- Moja majka! Ona je nesretno izgubila život u ratu. Majke su junaci inače, sve majke. Kažu da su dvije najspominjanije riječi od starogrčke književnosti na ovamo: majka i sloboda. Majka je junak i u predstavi "Sjećaš li se Doli Bel" i našeg doba, kaže glumac Emir Hadžihafizbegović.
Mi smo generacija koja je potpuno drugačije gledala na junake, na svet oko nas. Bili smo veći entuzijasti, hteli smo da pokrećemo stvari. Ja sam nekad želeo da učestvujem u svim kulturnim zbivanjima, da igram u predstavama, da stvaram, da pokrećem svet, kaže glumac Mirsad Tuka.
Provokacije treba ostaviti za neka druga mesta. Pozorište treba samo da pokaže i ukaže prstom na neke stvari koje bi eventualno trebalo promeniti, kaže Irfan Mensur za Bilten JPF-a
Jedino lik koji igram pokušava da spase ono što se spasiti može u tom mraku i užasu, dok ostali likovi padaju sve niže i niže, kaže glumica Jelisaveta Seka Sablić.
Svoju misiju, u ovom srednjem dobu, vidim kao nastavljača neke svojevrsne baklje koju je zapalio Milivoje Živanović, preuzeo Ljuba Tadić, Bata, Pera, Mira, Olivera.... i onda se nadam da će već neko iz moje generacije prebaciti tu baklju na sledeće generacije, kaže za Bilten JPF-a jedan od naših najboljih i najangažovanijih glumaca srednje generacije, Dragan Mićanović.
Pozorište zahteva ozbiljnu posvećenost, disciplinu, mnogo odricanja, a to znači svakodnevne probe. Zato je svima, a posebno mladim glumcima, sve teže, kaže Marko Janketić
Druge festivalske večeri užička publika imala je priliku da gleda predstavu „Lorencačo“ JDP-a, za koju kritika između ostalog kaže da su u njoj angažovani trenutno najtraženiji domaći glumci. A jedan od njih je i Milan Marić, koji je do sada imao tri uloge na JPF-u u predstavama: "Zoran ĐinĐić"(2012), "Priča o Vojniku"(2016) i "Zašto je poludeo gospodin R?" (2018).
Ocrtati zlo, dati njegov umetnički izraz, to znači istovremeno razobličiti ga, jer istinit odraz, a svaki umetnički rad takav mora da bude, po samom svom svojstvu umetničkoga, može zlo samo da razobliči. Gušiti zlo ćutanjem ili crno-belim deklaracijama, što je isto, znači zataškavati ga, dozvoliti mu da latentno traje, ubija i čeka trenutak mraka kada bi moglo da se nametne” - citirao je reditelj Boris Liješevć književnika Aleksandra Tišmu u intervjuu za BIlten br.3 XXIV Jugoslovenskog pozorišnog festivala.
Jugoslovenski pozorišni festival je od početka težio da svojim učesnicima, i umetnicima i publici, pruži neku vrstu utočišta i veru u humanost, pokušavajući da ukaže na sistemsku dehumanizaciju društva, kaže Nemanja Ranković, umetnički direktor NP Užice i JPFU, citirajući Brehta da “umetnost nije ogledalo koje odražava stvarnost, već je čekić da se ta stvarnost oblikuje“.
Za godinu dana izveli smo veliki broj interesantnih i retkih premijera, za koje vlada veliko interesovanje, kaže Ivana Vujić, upravnica Narodnog pozorišta u Beogradu.
Deo sam ovog društva spektakla, dakle pripadnik generacije koja ga je napravila. Mi smo deo tog globalnog sveta koji su napravili i google i facebook, mada pamtim i analogni sistem, kaže Milan Nešković, reditelj predstave koja je podigla zavesu XXIV Jugoslovenskog pozorišnog festivala "Bez prevoda".
Naš festival imaće smisla sve dotle dok pozorišni gledalac, prosečni Užičanin, kupuje ne baš jeftne ulaznice za predstave, kaže Zoran Stamatović, direktor Narodnog pozorišta Užice i Jugoslovenskog pozorišnog festivala "Bez prevoda".
Važno je da grad stoji iza festivala i nadam se da će narednih godina izdvajanja biti još veća, kaže gradonačelnik Užica Tihomir Petković
Mihailo Marković (1869-1946) nosio je nadimak Era tokom celog burnog života proživljenog u smutnim vremenima kada nije bilo sluha ni za život, a kamoli za glumu i pozorište. Mnogo je uradio kao „kazališni djelatnik“, uvek na najvišim položajima, a njegova biografija zabeležena u “Hrvatskom biografskom leksikonu” bogata je poput Krležine i drugih velikana hrvatske pozorišne umetnosti. Novinar Zoran Žeravčić koji istražuje život Mihaila Markovića Ere ili Mike, kako su ga još zvali, uvidom u dokumenta do kojih je došao ocenjuje da je on prvi i do danas najznačajniji pozorišni radnik u istoriji ovog grada.
Jugoslovenski pozorišni festival poznat je po odabranim predstavama koje u svojim ansamblima imaju plejadu dobrih i popularnih glumaca, tako da nije neobično da u toku festivalskih dana užičke ulice postaju crveni tepisi po kojima hodaju glumačke zvezde. Ipak, veliko iznenađenje Užičana ove godine izazvao je dolazak proslavljenog glumca Rada Šerbedžije, čija je supruga, rediteljka Lenka Udovički predsedavala stručnim žirijem. Festival se već zahuktao, kada su sve glave u gledalištu, nakon četvrte takmičarske predstave “Zašto je poludeo gospodin R?” u produkciji Jugoslovenskog dramskog pozorišta, počele da se okreću ka jednoj tački i komentarišu pojavu slavne ličnosti.